Czym jest norma ISO 9001? ISO 9001 to podstawa dobrego zarządzania firmą!
ISO 9001 - system zarządzania, który ocenia zarządzanie procesami pracy w celu poprawy jakości produktów i usług. Jest to najbardziej rozpowszechniona norma na świecie, na podstawie której budowany jest system zarządzania jakością (QMS) w firmach, ponieważ norma zawiera wszystkie niezbędne kryteria do późniejszych ulepszeń.
ISO 9001 jest częścią linii norm 9000, które są międzynarodowymi standardami opisującymi wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością w firmach. ISO (International Organization for Standardization) jest międzynarodową organizacją normalizacyjną.
Gdzie norma ma zastosowanie?Zadaniem każdej firmy jest poprawa jakości towarów i usług, tak aby konsument był zadowolony. Aby osiągnąć ten cel, istnieje szereg norm, które zawierają szereg wymagań mających na celu poprawę i możliwość zarządzania jakością. Normy zawierają narzędzia do zarządzania systemem firmy. Normy ISO obejmują wszystkie aspekty zarządzania jakością. Norma ISO 9001 ma na celu poprawę systemu zarządzania. System zarządzania to struktura, która obejmuje podejście, zgodnie z którym firma może osiągnąć wysokiej jakości wynik końcowy. W idealnym świecie wszyscy pracownicy mogą zawsze wykonywać wszystkie zadania równie dobrze, ale w rzeczywistości wszystko jest zupełnie inne. Z tego powodu każdy pracownik potrzebuje jasnych instrukcji i wymagań dotyczących realizacji przydzielonych zadań. To jest główny cel ISO 9001, usystematyzowanie procesów wykonywania pracy, to jest system zarządzania jakością.
Kto potrzebuje standardu?
Niektóre firmy uważają, że radzą sobie dobrze i nie potrzebują normy. Ale jeśli to czytasz i dotarłeś do tego punktu, prawdopodobnie już potrzebujesz standaryzacji. Potrzebujesz ISO 9001, jeśli:
- Planujesz wejść na rynek międzynarodowy? Bardzo często międzynarodowe firmy proszą o potwierdzenie jakości produkcji towarów, ponieważ norma ISO 9001 jest międzynarodowa i wiele drzwi stoi przed nią otworem.
- Poprawa wizerunku i znaczenia wśród konkurentów rynkowych. Po przejściu certyfikacji zgodnie z tym standardem, mówisz swoim konsumentom o jakości produkcji towarów, a także dajesz im gwarancje, co czyni cię lepszym na tle tych, którzy go nie mają.
- Udział w przetargach. Przetargi również mają swoje własne wymagania i często obejmują one obecność SZJ.
Korzyści z ISO 90001?W oparciu o powyższe, korzyści są widoczne gołym okiem:
- Możliwość wejścia na rynki międzynarodowe
- Poprawa wizerunku firmy
- Zaufanie konsumentów
- Zwiększenie konkurencyjności na rynku
- Konkurencyjność w przetargach
- Poprawa aspektów produkcji i świadczenie usług wysokiej jakości
- Optymalizacja procesów zarządzania.
Niektóre małe firmy mogą myśleć, że jest dla nich za wcześnie na stosowanie standardów, a ich głównym zadaniem jest teraz rozwój biznesu. Jednak spiesząc się z rozwojem, można przegapić jedno z najważniejszych narzędzi, jakim jest ZARZĄDZANIE ROZWOJEM, koncepcja, którą powinna mieć każda firma lub organizacja, od małej do dużej, ponieważ jasno i poprawnie ustalone zadania i cele towarzyszą tylko udanemu rozwojowi biznesu i pomagają stać się lepszym.