ZAWIESZENIE LUB COFNIĘCIE, ROZSZERZENIE LUB OGRANICZENIE ZAKRESU CERTYFIKACJI
GIC opracowała i wdrożyła w swoim systemie zarządzania procedurę, której głównym celem jest ustanowienie wymagań dotyczących zawieszenia, cofnięcia rozszerzenia lub ograniczenia ważności certyfikacji wydanej przez GIC.
Rozszerzenie zakresu certyfikacji
Po otrzymaniu wniosku o rozszerzenie istniejącego certyfikatu jednostka certyfikująca analizuje informacje i określa potrzebę przeprowadzenia audytu w celu podjęcia decyzji, czy rozszerzenie jest wykonalne. Audyt może być połączony z oceną okresową.
Audyty z krótkim wyprzedzeniem
GIC może przeprowadzać audyty certyfikowanych klientów z krótkim wyprzedzeniem w celu zbadania skarg, reagowania na zmiany lub monitorowania klientów z zawieszoną certyfikacją. Prawo do takich audytów jest określone w umowie certyfikacyjnej lub wynegocjowane z klientem. Jeśli decyzja zostanie podjęta, Jednostka Certyfikująca powiadomi organizację na piśmie o warunkach audytu i składzie zespołu nie później niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem audytu. Zespół audytowy jest wybierany starannie, tak aby klient nie mógł zakwestionować jego składu z powodu braku czasu.
Zawieszenie i cofnięcie (unieważnienie) certyfikatu
Zawieszenie certyfikatu następuje, gdy istnieją dowody (wyniki auditów planowych lub nadzwyczajnych/specjalnych), że klient nie jest w stanie lub nie chce spełnić obowiązków i wymagań certyfikacyjnych
Przyczyny zawieszenia certyfikatu
01
System zarządzania klienta nie spełnia wymagań certyfikacji, w tym wymagań dotyczących skuteczności systemu zarządzania
02
Klient nie zezwala na terminowe przeprowadzanie audytów nadzoru lub ponownej certyfikacji
W przypadku zawieszenia certyfikacja systemu zarządzania klienta staje się nieważna, a klient nie może powoływać się na swój certyfikat.
Certyfikat może zostać zawieszony w następujących przypadkach
03
Klient nie spełnia zobowiązań finansowych wobec GIC
04
Klient dobrowolnie złoży wniosek o zawieszenie
Decyzje i zmiany w bazie danych certyfikatów GIC
Decyzja jest uzgadniana z kierownictwem wyższego szczebla jednostki certyfikującej i zapisywana w odpowiednim formularzu GIC, określane są również warunki, na jakich certyfikacja może zostać odnowiona. Po podjęciu decyzji dokonywane są zmiany w bazie danych certyfikatów i ustalany jest nowy status certyfikatu. Odnowienie certyfikatu jest możliwe w ciągu 6 miesięcy, pod warunkiem dopełnienia wszystkich niezbędnych czynności związanych z odnowieniem.
Weryfikacja działań i ostateczna decyzja GIC
Nie później niż w ciągu 6 miesięcy firma dostarcza potwierdzenie, że przyczyny decyzji o zawieszeniu certyfikatu zostały wyeliminowane. Jeśli wyniki weryfikacji działań naprawczych są pozytywne, podejmowana jest decyzja o wznowieniu certyfikacji. Jeśli wyniki audytu są negatywne, jednostka certyfikująca może ograniczyć zakres certyfikacji lub cofnąć certyfikat. Następnie wydawana jest decyzja, wprowadzane są zmiany w bazie danych, a klient jest powiadamiany. Jeśli zakres certyfikatu zostanie zmniejszony, musi on zostać ponownie wydany poprzez zmianę zakresu certyfikacji w bazie danych certyfikatów GIC.
Cofnięcie certyfikatu (anulowanie)
01
Jeśli status zawieszenia nie może zostać zniesiony w ciągu sześciu miesięcy
02
Jeśli organizacja zaprzestanie działań związanych z certyfikacją ISO 22000
03
W innych przypadkach, gdy integralność procesu certyfikacji lub audytu jest poważnie zagrożona
W przypadku unieważnienia certyfikacji system zarządzania organizacji traci ważność. Jeśli klient dobrowolnie zażąda zawieszenia lub cofnięcia certyfikatu, konieczne jest otrzymanie od klienta pisma z żądaniem na oficjalnym papierze firmowym podpisanym przez upoważnioną osobę i opatrzonym pieczęcią.
Należy pamiętać: Cofnięcie certyfikatu jest ważną decyzją, która powinna być podejmowana tylko wtedy, gdy jest jasne, że żadne działania naprawcze, w tym zawieszenie, nie mogą przywrócić pełnej zgodności systemu zarządzania klienta z wymogami certyfikacji.
04
Jeśli organizacja nie jest w stanie spełnić nowych wymagań certyfikacyjnych z powodu ich zmian